Information

Cooking Club

My idea of forming this club is to share my love for cooking.Well I am not a chef or that sort, I hope the members could share any personal cooking tips or recipes.So join me and lets start cooking

Members: 35
Latest Activity: Nov 17, 2015

Discussion Forum

Ayam Bakar BBQ dan Salad Kentang

Started by Fazula Nani Jun 26, 2015. 0 Replies

Miss EE@myresipi.comResipi paling mudah untuk sesiapa yg suka ratah ayam bakar.Bahan-bahan ( 5-6 orang makan )6-8 ketul ayam bahagian peha dan kepak(ikut kesukaan)4 sudu besar sos cili4 sudu besar…Continue

Tags: Resepi

Sup Tulang Merah (Bone Steak)

Started by Fazula Nani Jun 26, 2015. 0 Replies

as75@myresipi.comSedap di makan dengan Roti putih gardenia @ roti perancis...rasanya masam2 manis..Bahan-bahan ( 5-6 orang makan )1kg tulang kambing @ tulang lembu1 senduk cili kering/ cili boh*5…Continue

Tags: Resepi

UNGKEP AYAM KAMPUNG

Started by Fazula Nani Jun 26, 2015. 0 Replies

Yan Ishak@myresipi.comResipi mak mertua dan belajar dari suami.. Boleh juga gunakan resipi ni untuk itik, ayam tua, daging atau ayam biasa. Tempoh memasak dalam 2 jam untuk memastikan daging empuk.…Continue

Tags: Resepi

Otak-Otak Sardin

Started by Lianna Hasrin May 11, 2015. 0 Replies

kak fida@myresipi.comSedap dimakan dgn nasi putih panas2.Otak2 sardin ni dikukus,boleh jugak dibakar...Bahan-bahan ( 6-8 0rang )1 tin besar sardin(425g) - dilecek bersama sosnya sekali.10-15 tangkai…Continue

Tags: Resepi

Comment Wall

Comment

You need to be a member of Cooking Club to add comments!

Comment by Nazira Effa on August 29, 2013 at 4:26am

Breakfast Ideas

Previous
1 of 11
Pancakes

Whole-Wheat Pancakes


Homemade pancake mix is cheaper per pancake than the store-bought stuff, plus you can use whole-grain flour to boost the nutrition factor. Make your own mix in advance, and then it's a breeze to serve your kids a hot breakfast off the griddle in the morning. All-natural maple syrup is a delicious, low-calorie sweetener. (And don't confuse it with factory-made "pancake syrup!")

Read more on FamilyEducation: http://recipes.familyeducation.com/slideshow/breakfast/57948.html#i...

Comment by Sally Anis on August 15, 2013 at 4:20am

Asam Pedas Daging/Tetel Melaka

Bahan-Bahan:
Bahan A :Ditumis 5 ulas bawang putih 5 ulas bawang merah (keluarkan sedikit bwg untuk ditumis) 5 biji halba 1 biji bunga lawang 3 cm halia
Bahan B: Ditumbuk ¼ sudu teh jintan manis ¼ sudu teh jintan putih 3 cm belacan 1 cm kunyit hidup/½ sudu serbuk kunyit 5 btg cili 
½ sudu serbuk kari
2-3 helai daun limau purut 3 sudu minyak masak 3 cm lengkuas 2 btg serai ½ kilo daging 2 cawan asam jawa Garam
Cara:
Bersihkan daging dan rebus sehingga empuk.Panaskan minyak.Cili yg telah dikisar hendaklah dicampur dgn bahan yg telah ditumbuk beserta serbuk kari.Tumis bahan A.Masukkan bahan B dan kacau hingga garing.Masukkan daun limau purut.Masukkan daging beserta air rebusannya sekali.Setelah mendidih, masukkan lengkuas dan serai.Kemudian masukkan air asam jawa.Setelah mendidih masukkan garam.
Cadangan Hidangan:
Selalunya dimakan bersama nasi.Tetapi juga boleh dihidang bersama roti sebagai pencicah.

Comment by Sally Anis on August 15, 2013 at 4:18am

Butter Prawn Pedas 

Bahan-Bahan:
Udang Besar/Udang Galah  1kg Cili Merah  1 tangkai (dihiris-potong serong) Cili Padi 9-10 tangkai (dihiris-potong serong) Bawang Besar 4 biji (dihiris) Bawang Putih 2 ulas (dihiris) Mentega 1 buku Daun Kari   2 tangkai Tomato Saiz kecil/sederhana  1 biji  (dipotong dadu) Telur  1 biji Susu tepung  2 sudu makan Sedikit serbuk kunyit Sedikit garam
Cara:
1. Udang dibersihkan dengan memotong separuh bahagian kepala. Kulit jangan dibuang.Basuh dan toskan airnya. 2. Lumurkan bersama kunyit dan garam dan biarkan seketika. 3. Gunakan mentega untuk menggoreng udang tersebut. 4. Apabila telah garing dan kekuningan, barulah diangkat dan diketepikan. Jangan diangkat selagi belum garing.  5. Dengan menggunakan baki minyak mentega tadi, masukkan bawang besar yang telah dihiris.Goreng seketika.Sehingga garing. Barulah dimasukkan bawang putih, cili merah dan cili padi bersama-sama daun kari.Goreng seketika sehingga naik bau. Masukkan tomato. 6. Masukkan kembali udang yang telah digoreng tadi.Gaul rata.  7. Masukkan telur ayam tadi ke dalam masakan. Gaul kembali dengan cepat sehingga menyaluti kesemua udang. 8. Taburkan susu tepung tadi. 9. Bolehlah diangkat.
Cadangan Hidangan:
Sesuai dimakan dengan nasi putih panas/nasi beriani.
Comment by Sally Anis on August 15, 2013 at 4:16am
Ayam Berempah                                         
 
Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (dibersihkan & dipotong kecil-kecil) garam secukup rasa 4 sudu besar minyak makan 1 cawan teh pati santan Air limau 1 biji limau nipis Bahan Giling: 15 ulas bawang merah 5-6 batang lada merah 8 ulas bawang putih 2 cm kunyit hidup
Cara:
Satukkan bahan-bahan giling & garam. Lomor rata-rata ke atas ayam & ketepikan selama 3-4 jam. Pijarkan minyak diatas api yang besar. Goreng ketulan-ketulan ayam hingga garing & rata kuningnya.Kecilkan api. Masukkan pati santan & didihkan perlahan-lahan dengan bertutup hingga empuk. Masukkan air limau nipis & sesuaikan rasanya. Hidangkan panas-panas dengan nasi putih atau roti.
Cadangan Hidangan:
Untuk 4 orang saja
Comment by Sally Anis on August 15, 2013 at 4:13am
Chicken Chop  1                                           
                        
Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (diambil peha dan dada) 1 biji telur 1 biji tomato 1 helai daun salad Sedikit daun pasli Sedikit lada sulah 20 gm potato chip (digoreng) 20 keping biskut tawar (dikisar halus Sedikit Lea & Perrin atau tepung ubi (untuk disapu pada ayam) Bahan sos: 1 biji lada buah 1 biji bawang besar 2 sudu besar sos cili ½ batang lobak merah 1 sudu besar sos tomato 1 sudu besar sos lea & perrin 2 ulas bawang putih (dicincang halus)
Cara:
Gaulkan ayam bersama lada sulah, lea & perrin. Kemudian gaul rata menggunakan tepung ubi. Pecahkan sebiji telur dan celupkan ayam. Salutkan biskut tawar yang telah dikisar ke ayam. Goreng ayam hingga kekuningan dan angkat. Masakkan sos selama satu minit. Hidangkan.
Review:
Comment by Jefri Razor on August 5, 2013 at 4:25am

Resepi Kuih Buah Melaka (Ondeh-ondeh)


resepi dan cara-cara membuat ondeh ondeh buah melaka

resepi dan cara-cara membuat ondeh ondeh buah melaka

Bahan-bahan untuk membuat Kuih Buah Melaka:

1 bungkus tepung pulut 1 cawan tepung gandum 1 sudu garam ½ sudu teh pewarna hijau 2 helai daun pandan Air secukupnya 2­3 keping gula melaka (dipotong dadu) 1 biji kelapa parut

Cara-cara membuat Kuih Buah Melaka:

1) Campurkan kesemua tepung dengan air, pewarna dan garam sehingga menjadi doh. 2) Gentelkan doh sebesar biji guli dan isikan gula melaka ditengah­tengahnya. 3) Sementara itu jerang air di dalam periuk. Masukkan daun pandan. 4) Masukkan bebola doh tadi ke dalam air yang mendidih. Bebola timbul apabila masak. Angkat dan taburkan kelapa parut

Comment by Jefri Razor on August 5, 2013 at 4:24am

 



Resepi Biskut Aiskrim


biskut aiskrim

Resepi dan cara-cara untuk membuat biskut aiskrim

Bahan-bahan untuk membuat Biksut Aiskrim

250 gm mentega 300 gm tepung gandum 200 gm tepung kastad 100 gm tepung jagung 120 gm gula aising 1 sudu makan pes lemon 50 gm badam halus (blend / tumbuk badam sehingga hancur) 1/2 sudu teh serbuk penaik

Untuk hiasan Coklat makan yang dicairkan dengan menggunakan kaedah double boiler Chocolate rice

Cara-cara untuk membuat Biskut Aiskrim

1. Pukul mentega dan gula ising sehingga kembang. 2. Masukkan semua bahan2 lain dan uli hingga sebati. 3. Terap dengan mennggunakan acuan bentuk aiskrim. 4. Bakar biskut dengan kepanasan 150-160°C selama 20 minit. 5. Biarkan sejuk dan celup coklat. Taburkan chocolate rice sebagai hiasan

Comment by Jefri Razor on August 5, 2013 at 4:23am

Resepi Popia Goreng


popia goreng

Resepi dan gambar popia goreng oleh Chef Sura untuk ResipiChef.com

Bahan-bahan untuk Membuat Popia Goreng

15 keping kulit popia 1 cawan sayur campur ( atau boleh guna karot dan kobis sagat) 1 cawan isi ayam (dihiris nipis) 1/2 bawang besar (dipotong dadu) 1/2 kiub perasa ayam minyak untuk menumis dan goreng sedikit air sedikit lada sulah

Cara-cara Membuat Popia Goreng

1. tumis bawang besar sehingga layu, masukkan ayam dan goreng sehingga masak. 2. masukkan sedikit air dan kiub perasa ayam 3. kemudian masukkan lada sulah dan juga sayur campur, gaul sebati dan goreng hingga air kering, 4. ambil sekeping kulit popia dan letakkan inti kedalam dan mla menggulung, letakkan air disetiap hujung kulit popia untuk melekatkan ia (air sebagai gam). buat sampai habis. 5. goreng popia tersebut hingga kuning keemasan dan ranggup.


 
Comment by Jefri Razor on August 5, 2013 at 4:21am

Resepi Biskut Arab


biskut arab

Resepi dan cara-cara membuat biskut arab

Bahan-bahan untuk membuat Biskut Arab

250 gm tepung gandum 125 gm gula halus (Gula kastor) 125 gm minyak sapi Pewarna Merah, Hijau dan Kuning

Cara-cara membuat Biskut Arab

1. Gaulkan kesemua bahan hingga sebati. 2. Bahagikan adunan kepada 3 warna dan masukkan warna yang berlainan saperti merah, kuning dan hijau. 3. Cantumkan 3 warna dan bentukkan adunan bebola saperti dalam gambar. 4. Masukkan dalam paper-cup dan bakar dalam 180′C selama 20-25 minit. 5. Bila dah sejuk taburkan gula kastor. 6. Simpan dalam balang kedap udara.

Comment by Ain Rafail on August 5, 2013 at 3:54am

daging masak hitam...

makan daging kerbau tak?....kkida ni tibai semua...kerbau, kambing, lembu, itik, rusa, ayam pencen...semua makan....cuma daging arnab je yang tak lalu nak telan...hehe...
seperti yang kkida mention pada entri lepas...kkida ni sebenarnya dalam proses menghabiskan apa yang ada dalam peti sejuk....daging kerbau ni kkida beli kat tesco sehari sebelum raya hari tu....sebenarnya nak cari daging lembu, tapi sebab masa tu dah habis so kkida beli le daging kerbau ni...janji daging....tetapi bila kkida sampai kat rumah hari tu dari tesco, tengok hubby kkida dah beli daging lembu sampai 6kg...maka berlambaklah daging dalam freezer....ditambah pula dengan ready-made rendang yang berpack-pack... hmmmm......memang naik le darah kkida makan daging tak henti-henti....
itu le cerita mengenai daging kerbau ni....tapi sebenarnya daging kerbau lebih pejal dan kurang lemak berbanding daging lembu...mungkin lebih baik rasanya dari segi kesihatan...
berbalik pada resepi yang nampak gelap sesangat tu....sebenarnya resepi ulangan...cara masaknya camni; buat bawang goreng banyak-banyak (terpulang banyak mana yang anda suka), kemudian blender hingga lumat (atau tumbuk pun boleh)....daging tu pula potong kecil-kecil dan samada goreng atau rebus dulu supaya empuk....kkida memilih untuk rebus hingga kering airnya....
step 2; panaskan minyak dalam kuali....masukkan beberapa sudu cili blender (terpulang kepada tahap kepedasan yang anda suka)....goreng 3,4 minit....kemudian masukkan bawang goreng blender tadi....kacau kejap, kemudian masukkan daging yang dah empuk tadi dan kacau sebati...biar kering macam rendang....tambahkan kicap manis, kicap biasa banyak-banyak sehingga warnanya hitam....garam, gula dan perisa....
satu penambahan untuk resepi ini ialah kkida masukkan beberapa sudu kerisik....saje je....so jadilah resepi ni ala-ala rendang kicap....sedap tau....rasanya manis pedas....:)
 

Members (35)

 
 
 

Date/Time

Whazzup-u is a social network for all.

Badge

Loading…

Notes

Serious Spamming Issue

Dear members,

Google has detected serious user-generated spam on our site. Typically, this kind of spam is found on forum pages, guestbook pages, or in user profiles.

Time and time again, it has come to our attention that…

Continue

Created by Kamsan Amin Apr 12, 2016 at 4:39am. Last updated by Kamsan Amin Apr 12, 2016.

User-generated spam

Dear members,

Google has detected user-generated spam on our site. Typically, this kind of spam is found on forum pages, guestbook pages, or in user profiles.

Time and time again, it has come to our attention that there have been a lot of excessive online marketing and spamming activities done on the site. We…

Continue

Created by Kamsan Amin Apr 21, 2015 at 11:03pm. Last updated by Kamsan Amin Aug 19, 2015.

Apply appropriate profile name and photo

Please take note that through our observation we have noticed that some members  have been using inappropriate profile names and photos.Therefore we would like to remind these members to please use proper human names and refrain from using business entity names or products labels. We would also like to advised members not to upload explicit photos, or contents and risked their account being suspended or even deleted. Please keep all contents at PG-13 level so that each and every member can…

Continue

Created by Network Admin May 8, 2013 at 3:32am. Last updated by Network Admin Aug 19, 2015.

Phyto Science Biz

Gofishtalk.com

Dunia Seram

Angler's File

Phyto Science Biz

Education

Whazzup-U Mobile App

App for your Android device.

 

Scan The QR Code To Download

© 2017   Created by Shaipul Bahri.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service